Żyjemy w czasach, gdzie światowy kryzys wywołany wirusem SARS-CoV-2 sprawił, że wszystko musi być przystosowane do nowych okoliczności. Tak samo dzieje się z handlem elektronicznym – odświeżona forma handlu, którą szybko przygarnęli użytkownicy, wymaga obecnie dostosowania. Czy e-commerce stanie się jeszcze bardziej popularny, czy zmienią się utarte schematy? Czy pandemia zmieni cyfrową rzeczywistość? Sprawdźmy to w tym artykule.
E-commerce w dobie pandemii – co się zmieniło?
Czasy pandemii nie są łatwe dla świata biznesu, jednak niektóre sektory mogą skorzystać na wprowadzonych ograniczeniach. E-commerce wykorzystuje te możliwości, oferując przedsiębiorcom skuteczny sposób na przeżycia tych trudnych czasów. Szacuje się, że poziom sprzedaży online wzrośnie w 2020 roku o 25% w porównaniu do 2019 roku.
Rozwój branży e-commerce
Branża e-commerce wykorzystuje skalę globalnego pandemii jako okazję do zwiększenia liczby klientów oraz widoczności w sieci. Zjawiska te są widoczne w codziennej pracy przedsiębiorców z różnych branż, którzy mogą czerpać korzyści z dodatkowych okazji i funkcji oferowanych przez e-commerce.
Przeszkody w adaptacji
Teraz, gdy większość sklepów musi stosować w swojej działalności dystans społeczny, platformy do kupowania i sprzedaży online stały się niezbędne dla przetrwania. Niestety, wiele przedsiębiorców nie jest w stanie sprostać wyzwaniu dostosowania się do tempa zmian za pomocą legalnych i niezbędnych narzędzi do funkcjonowania w sieci. Warto zauważyć, że dotarcie do odpowiednich narzędzi i ich użycie wymaga wielu wysiłków i czasu.Akceptacja e-commerce przez klientów
Platformy e-commerce były powszechne od dawna, jednak na skutek pandemii ich pozycja wśród konsumentów wzrosła wykładniczo. Została wywołana przeszłościowym przyzwyczajeniem klientów do zdalnego zakupu oraz potrzebą obniżenia kontaktów bezpośrednich. Klienci świadomie wybierają jako pierwszy krok online i są przyzwyczajeni do autonomicznego przeglądania produktów, wybierania i kupowania bez wizyty w sklepie.
Branże e-commerce dokonujące dużych zmian
Coraz więcej e-commerce rozszerza zakres produktów zarówno dla konsumentów, jak i małych firm. Dotyczy to zarówno segmentów B2B, jak i B2C. Na przykład branża FMCG radzi sobie dobrze dzięki strategiom mającym na celu wspieranie sprzedaży online. Innymi słowy, skupia się na strategicznym i samodzielnym zaspokajaniu popytu. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą oferować produkty i usługi online, rozszerzając portfolio produktów i zwiększając zasięg.
Podsumowanie
W czasach pandemii branża e-commerce ogrywa coraz bardziej doniosłą rolę w pomocy przedsiębiorcom i budowaniu biznesu. Widzimy, że sprzedaż online zaczyna zagrażać tradycyjnym sklepom, jednak ci, którzy przyłączą się do trendu e-commerce, są w stanie przetrwać trudne czasy pandemii. Chociaż wiele branż musi stawić czoła wyzwaniom w dostosowaniu się do nowych warunków, to jednak e-commerce daje światełko w tunelu.